Naturvin! Rødvin

image

Jeg er veldig gla i vin. Men som alt annet jeg velger å putte i kroppen min vil jeg gjerne at den skal være ren, uten tilsetningsstoffer og laget uten juks. Derfor har jeg nå testet noen naturviner!

I naturviner brukes ikke kjemiske plantevernmidler eller kunstgjødsel, men den er ikke altid fri for svovel eller sulfitter av den grunn. Disse er naturlige biprodukter i gjæringsprosessen. Men de har regler for hvor mye sulfitter det kan være og naturviner har ofte mindre en vanlig masseprodusert vin. Vinen er ofte spontangjæret med villgjær i tank. Målet for de vinprodusentene som arbeider med denne metoden, er generelt å ha så liten innvirkning på fremstillingsprosessen som mulig.

Har til nå testet tre rødviner, med følgende resultat:

LeZaun 0.0 sulfitos: Ved første inntrykk var denne tørr, kraftig og fruktig. Litt kjellerlukt. Første to smakene var ok. Men etterhvert ble den i overkant tung og syrlig for min smak. Det holdt med et glass. Måtte ha godt med brie og spekemat til.

Ruin villanuvea 2010: Denne var bedre! Mørke bær og krydder, men fortsatt frisk og med god ettersmak. Vinen er laget av 100% tempranillo. Passer nok godt til en blodig biff.

Camillo Donati Rosso Della Bandita 2013: WOW, for en overraskelse! Stusset litt over den merkelige korken først. Her var det nemlig en ølkork, noe jeg aldri har sett på en vin før. Da jeg helte den i glasset så jeg til min store overraskelse at den var musserende! MUSSERENDE RØDVIN? Finnes det? Frisk og god med lukt av sommer. Også smaken da! Deilig fruktig og kompleks. Spennende og anderledes! Har smakt perlende rødviner før. Men ingen med så futt i som denne. Kunne godt hatt mere en et glass for å si det slik, men for tiden ammer jeg, så måtte fordele den ut på tre dager. Dag to var den mere perlende, og dag tre var futten vekk. Men fortsatt var det en smakfull fornøyelse. Har allerede vert inne og bestilt mere, til både familie og venner. Unner alle en smak av denne!

Naturvinene må man bestille og betale på Vinmonopolet.no og hente på nærmeste polutsalg. Tok rundt en uke før jeg fikk dem.

8 thoughts on “Naturvin! Rødvin

  1. Snadder ! Naturvin er stas. Camillo sine er knallgode. Naturvin er et av mine hjertebarn, plager vinmonopolet med mailer rett som det er, men de synes det er for vanskelig å ha en egen kategori med naturviner. Men kanskje en dag…..
    Bare et lite tips på boks ; Valli Unite, rød. Usvovlet påstås og skremmende farlig å ha i hus. Og veldig interessant naturlig institusjon nedi italia.

    • Da må jeg prøve flere av disse Camillo vinene. Legger inn bestilling hver lønningsdag (-; synd de er så dyre. Men de er absolut verd det. Samboeren min drikker ikke vin, så må knærte dem selv, da blir det litt ensformig med tre liter, da det vil ta meg to uker.. Mamma og gubben er gla i tre litere (-: må vel legge inn en bestilling til de også da! Og gå på besøk etterpå, hehe,..

      • Tre liter på egenhånd kan kanskje bli litt i overkant 😉
        Er jammen ikke så billig å handle polvarer, men det er kjekt med gode vinopplevelser. Andre naturvinprodusenter jeg kommer på i farten er COS ( en sammenslutning på sicilia av tre produsenter) , Principiano , Angelinio Maule, Stellensicht ( sør-afrika) og Meinklang selvfølgelig. Holdt på å glemme Meinklang.
        abonnerer du på nyhetsbrev fra Non Dos?
        Vinimportøren Brand wine estate er godt bevandret innen naturlig vin, kan være interessant å kontakte.

        Gleder meg til å høre mer om dine vinopplevelser 😀

  2. Takk for tips :), jeg skal legge inn en bestilling neste gang jeg skal handle vin. Jeg søkte forresten på naturvin på vinmonopolet.no, og det kom opp en liten gjeng med forslag. Ikke den du nevner, Eiden’s hage, men jeg legger nok inn den også på ønskelista :).

Legg igjen en kommentar

